Man – Material – Machine
The machine spins at 300 rpm. I apply pressure, the clay is shaped and the colours are mixed.
I’ve designed, but together we’ve created tableware of coloured clay. Through a production process where the machine becomes co-creator, we manufacture uniqueness.
The jiggering machine has a two-hundred-year-old history as a workhorse in the porcelain industry. Now old, obsolete and abandoned, but not at its end-of-life. In my project, it gets a chance to shine again.
I lathe plaster moulds and create metal-profiling tools for the machine. I colour the clay using minerals and oxides, and create a composition which I then place in the machine’s care.
With manual power, I pull the machine’s arm onto the clay, which gets pressed into the rotating plaster mould. The colours get mixed and an object takes shape.
The result is a unification of man, material and machine.
Människan – Materialet – Maskinen
Maskinen snurrar med 300 varv per minut. Jag applicerar tryck, leran formas och färgerna blandas.
Jag har formgivit, men tillsammans har vi tillverkat, en servis i infärgad lermassa. Genom en produktionsmetod där maskinen blir medskapare serieproducerar vi unikhet.
Stegmaskinen har en tvåhundraårig historia som arbetshäst inom porslinsindustrin. Nu gammal, omodern och övergiven, men inte uttjänt. I mitt projekt får den en ny chans att skina.
Jag svarvar gipsformar och tillverkar profilerade metallsteg till maskinen. Lermassorna färgar jag in med mineraler och oxider och skapar en sammansättning som jag sedan lägger i maskinens händer. Med min handkraft pressar maskinens arm ner massan mot den roterande gipsformen, färgerna blandas, och ett objekt tar form.
Resultatet blir en förening av människan, materialet och maskinen.